tisdag 14 augusti 2007

Nu...

..är sista schemalagda arbetsdagen gjord! Och som ett brev på posten försvann den där läskiga fuktiga luften (även om det var rätt skönt med den igårkväll nere vid sjön) och idag är det sooool och lite vind och alldeles okladdigt.

Så dagen till ära har jag satt mig ned med mina kära kursböcker. Didaktik är det som står på dagordningen och efter en sommars uppehåll är det riktigt skönt att få utmana hjärnkontoret igen och börja tänka i lärarbanor. Jag har placerat mig i en sol- strandstol i skuggan utanför mitt lilla krypin och läser för fulla muggar. Det tar en liten stund innan det fastnar, men efter ett tag har tankarna och skallen börjat vänja sig vid att inte springa iväg åt andra håll och jag kan fokusera på de didaktiska frågorna till fullo.

Ikväll blir det bakning och valprastning och efter vad jag hörde något om en viktig fotbollsmatch på TV, men jag tar nog med mina böcker ner och läser lite då jag. Tror jag. Kanske räknas det med att även jag ska titta på när en grupp vuxna män jagar boll eftersom det enligt vännen är "skönhet i dess renaste form"...? Nå, den som lever får se.

Nu är det dags att läsa lite igen. Jag ska skriva en liten (försenad) hemtenta om hur jag vill konstruera min svenskundervisning samt min konstruktions för- och nackdelar. Och vad är vikten av att läsa skönlitteratur i skolan? Jag har väl min uppfattning ganska så klar redan, nu är det bara att formulera det hela och relatera mina resonemang till kurslitteratur och rådande kursplan aka styrdokument (som för övrigt är kanske världens tråkigaste ord).

Tjipp och hej, ut och njut!

Inga kommentarer: