torsdag 18 oktober 2007

Höstmörker

Det är mörker och blåst och löv. Jag möblerar om och äter alldeles kolossalt knasigt. Fel tider, fel mat, fel mängder (för mycket för sällan). Kräks om nätterna av magkatarr. Ringer vc och får ett val: antingen akutbesök hos magdoktor eller prova receptfri medicin från apoteket. Jag väljer det sistnämnda med ett löfte till mig själv att börja äta bättre och sova mer. Planering har aldrig varit min starka sida. Och jag ska bli lärare! Hah, vilken ironi! Nåja.

Jag kanske ska strukturera även detta inlägg något bättre: De senaste veckorna har varit mycket Malte, mycket skola, mer Malte, alldeles för mycket tid spenderad Inte Hemma vilket resulterat i ett fallfärdigt hem som jag i slutändan inte velat komma hem till. Och då jag varit hemma har jag... Sovit. Eller Gjort Saker Som Inte Varit Särskilt Produktiva. Och funderat på allt jag velat göra om här hemma för att trivas bättre. Och inte gjort något.
Men tamejtusan! Nu har jag möblerat om och slängt ut några kartonger (med benäget bistånd av Viveca :) ) och vips! Det blev mer plats mer ljus mer av allt! Definitivt mer tomma väggar också. Så nu ska jag ragga någon att skjutsa mig till diverse stormarknader och billiga möbelvaruhus så jag kan köpa hyllplan och hallhängare (vad heter det? Hatthylla?) och skoställ till hallen. Andra mattor till golven och några tyger till väggar och soffa samt några fler lampor. Jag ska laga mat som är nyttig och bra för kalaskulan samt gå och lägga mig i tid, plugga så mycket jag bara kan samt gå långa promenader med Malte. Som förresten växer så det bokstavligen knakar! Jisses, han är hur stor som helst min lille Malteman. Han håller på att lära sig gå i koppel och är för det mesta såååå duktig. Så duktig att jag på hemvägen idag ville vända mig om och ropa till alla andra hundägare och hundar: Se! Se på detta lilla praktexemplar! Se så fint han går! Intet drag i kopplet! Intet steg framför flockledaren! Se! Se mina vänner och lär!

Sen kom det en massa otäcka cyklar och förstörde allting samt att det kom en massa vindar och rafsade upp en massa löv som man måste jaga. Pffff.

Nu ligger han officiellt under min säng och sover. Inoficielllt kan jag berätta att han ligger min säng och sover. Men det gäller bara ikväll minsann. I morgon blir det andra bullar!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj det låter bra med struktur. Hoppas du får till det och att maggen slutar krångla... Har du skaffat presenning att måla på än? Kom igen nu! Hyllor för böcker och hattar i all ära men en stor väggmålning på en presenning är vad alla innerst inne behöver!

Anonym sa...

Det kan nog bli fler bara en kväll enligt Malte och en matte som egentligen tycker likadant - utom när sötnosen lekt i höstleran under kvällskissningen...
För övrigt håller jag med Noah om en stor väggmålning - men ett lakan är väl lättare att måla på än pressenning.
Tips till matstrukturen: Gör veckomeny och titta på den när du ska handla. Det är lättare att göra mat när det man behöver inns hemma och när man är hungrig så springer inspirationen ifrån en.

Anonym sa...

Ett lakan/tyg är helt klart det bästa alternativet om man inte får måla direkt på väggen. Men Elin vill ju ha så stooooooooooooor väggmålning så hon får nog sy ihop några lakan isåfall.

Marge_II sa...

Malte i sängen - ja ja vad kunde man väl ana sig till ;-)

(Säger hon som hade en Njuffe i 12 år).

Elin te' vardags sa...

Noah: Well, det bidde ingen pressening, jag har ju som möblerat om så det finns inte plats för det längre. Men jag har en del andra idéer =)

Tove: Haha, ja det är klart det blir det - men det var ett aktivt och högst medvetet val från min sida. Har tänkt försöka med veckomeny men inte kommit så långt ännu. Men nu äter jag iaf på någorlunda regelbundna tider =) Tack vare Malte, som tvingar upp mig kring åtta varje morgon =)

Marge_II: Haha, japps, vad ska man säga? Och vem var Njuffe? Och när ska ni skaffa tillökning? ;-)

Marge_II sa...

Njuffe, det var vår New Foundlandshund som vi hade i 12 år.

Sen har vi haft två till hundar när vi bodde utomlands - men det var liksom inte på samma sätt :-)